Då allting rullar på för fort

Balansen mellan gas och broms är subtil. Många gånger klarar vi hög gas utan större påfrestning. Andra gånger klarar vi väldigt lite. Våra inre behov står ofta i motsats till våra kroppars behov. Det vi allt för ofta glömmer är tid för återhämtning. Utan vila och tid för återhämtning blir stressen skadlig.

För dig som känner att du har problem med stress eller utmattning ta gärna en stund bara för dig själv. Pröva gärna denna eller liknande övning:


Stanna upp. Ta två, tre lugna andetag. Blunda. Känn in din kropp och följ ditt andetag in och ut genom kroppen. Stanna där en stund och upplev hur kraften långsamt kommer tillbaka. Lugnt och varsamt. Vet om att du äger ditt liv och dina tankar. Försök att se det som händer som något som pågår just nu men som kanske inte alltid behöver vara så som det är. Se tankar som tankar och känslor som känslor. Skapa distans, skapa andrum och låt tiden vara orörd. Din tid är nu.

Precis just då, precis i den stund vi lägger märke till att något inte står rätt till, skiftas färgen i vårt sinne. Med lugna andetag och blicken vänd inåt, blir allting annorlunda. Den mörka, suddiga bild vi tidigare trodde var sann är plötsligt borta. Nu lyser närvaron i klara färger. Tillbaka till oss själva och till en känsla av närhet och trygghet. En känsla av lugn och kontroll som vi alla så väl behöver för att må bra.

Sara Holm

2019-08-12

2 svar till “Då allting rullar på för fort”

  1. Hanna skriver:

    Jag prövar övningen om och om igen men den är inte lätt! Vad gör jag för fel? Går den att förenkla?

    • Sara Holm skriver:

      Hej Hanna,
      Pröva att bara följa de tre första raderna. Följ med i ditt andetag in och ut genom kroppen. Det brukar vara tillräckligt svårt i början. Tankar vill nästan alltid flyga iväg åt ett annat håll och det är naturligt. Plocka bara varsamt tillbaka uppmärksamheten till ditt andetag, gång efter gång. För varje gång du plockar tillbaka uppmärksamheten vinner du styrka. Som min lärare Rosario Rojas sa – Det är som en otränad muskel som vi behöver träna. Varje gång vi tränar vår ”uppmärksamhetsmuskel” blir den starkare.
      /Sara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *